Vierailin Greg Hughesin kanssa De Ferrersin alaisuudessa toimivassa peruskoulussa, jossa oli opetusharjoittelijoita. Tapasin rehtori Nick Holmesin ja vararehtori Dave Lovellin, jotka esittelivät minulle opetusharjoittelun järjestämistä sekä opettajien työn tarkkailuun ja havainnointiin liittyviä käytänteitä.
Opetusharjoittelijoilla oli kaksi mahdollisuutta: 1) perinteinen tapa eli yliopisto lähettää heidät harjoituskouluihin ympäri maata tai 2) uusi tapa eli koulu valitsee yliopistolta harjoittelijoita (ns. school direct). Jälkimmäinen vaihtoehto tarkoitti käytännössä vuoden mittaista työhaastattelua. Harjoittelija oli vuoden koululla töissä, aloitti havainnoimalla tunteja ja vuoden lopussa opetti itsenäisesti. Jos koulu oli tyytyväinen opetukseen, harjoittelijalla oli monesti mahdollisuus jäädä töihin kouluun tai ainakin saada työpaikka jossain koulun yhteistyöoppilaitoksessa. Harjoittelusta ei maksettu palkkaa.
Opettajien havainnointiin kehitetty tarkkailujärjestelmä oli koulun ylpeydenaihe, se koettiin todella tärkeäksi. Tarkkailun ja havainnoinnin perimmäinen tarkoitus on personal development, eli auttaa opettajaa kehittymään työssään. Jokaiselle tarkastajalle (esim. Greg on heistä yksi) jaetaan kymmenkunta opettajaa, joiden tunteja he käyvät seuraamassa noin puolen tunnin ajan. Tarkastuksesta ei ilmoiteta etukäteen, mutta opettaja voi laittaa lapun ovelleen ja kertoa, ettei halua tarkastajaa tänään luokkaansa. Tarkastuksen jälkeen opettajalle kerrotaan tulos ja asiat, joita hänen tulee parantaa.
Tarkastuksessa tarkkaillaan opettajan ja opiskelijoiden toimintaa tunnilla erittyisen lomakkeen avulla. Lomakkeeseen kirjataan mahdolliset kehittämiskohteet ja muut palaute (AfL [work flow], Questioning, Collaboration, Reducing teacher talk, Pace, Differentiation, Lesson structure, Engagement for learning, Challenge, Use of literacy, Quality of feedback, Learning Technologies). Mikäli tarkastajalla on huomautettavaa jostain kohdasta, opettaja saa uuden mahdollisuuden osoittaa taitonsa; seuraava tarkastus tehdään opettajan kutsusta. Opettaja pyytää tarkastajan paikalle näyttääkseen, että hän on parantanut asioita, joista hänelle on aikaisemmin huomautettu. Opettajat, joille on huomautettu samasta asiasta kootaan yhteen ja jaetaan ryhmiin, joten he voivat yhdessä miettiä ja harjoitella ongelmakohtaa ja käydä seuraamassa myös sellaisten opettajien tunteja, joilla ko. asia on kunnossa.
Jokainen opettaja ilmoittaa koululle vahvuutensa ja heikkoutensa, joten johto tietää, mitä apua he tarvitsevat ja missä asioissa he puolestaan voivat auttaa toisia opettajia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti