Translate

tiistai 3. marraskuuta 2015

JS Burton: Matematiikkaa, biologiaa, fysiikkaa ja tilastotieteitä/Sirpa Kolehmainen ja Markus Pessa

Tiistain ohjelmassa oli opetuksen seuraamista sekä Doven että Trentin kampuksilla. Ensimmäisenä ohjelmassa oli matematiikan opetuksen seuraamista 9. vuoden oppilaiden tunnilla. Opettaja Robertsin johdolla käsiteltiin ongelmalähtöisesti luonnollisten lukujen jakamista alkulukutekijöihin. Oppimateriaalina toimivat monisteet ja opettajan antamat tehtävät, oppikirjoja ei ollut.

Seuraavaksi ohjelmassa oli biologian oppitunnin seuraaminen Trentin kampuksella. Tunnin aiheena olivat fotosynteesiä rajoittavat tekijät. Ensin palautettiin mieleen fotosynteesi teorian tasolla ja sitten tutkittiin kokeellisesti valon intensiteetin vaikutusta fotosynteesin nopeuteen. iPadia käytettiin tapahtuman videointiin, ajanottoon ja osa opiskelijoista teki myös tulosten taltioinnin iPadilla.

Pienen tauon jälkeen siirryimme 7. vuoden oppilaiden Science-tunnille, jossa oli aiheena voima ja kappaleen liiketila. Työskentely oli varsin opettajajohtoista. Voima-käsitettä tutkittiin ensin köydenvetoesimerkin avulla ja voimia havainnollistettiin nuolien avulla. Oikein käsitteiden hallintaa painotettiin. Vähitellen oppitunti kehittyi itsenäisemmän työskentelyn suuntaan.

Lounaan jälkeen seurasimme opetusharjoittelijan pitämää tilastotieteen tuntia. Samalla luokan opettaja kertoi matematiikan opetuksesssa ja oppimisessa käytettävistä työskentelytavoista. Kirjat olivat PDF-dokumentteina iBooksissa ja iTunesU:ssa oli lisämateriaalia lähinnä videoiden muodossa. Näiden lisäksi Showbiesta löytyi tehtäviä ja useimmat kotitehtävät myös palautettiin sinne. Opettajan kotitehtävistä Showbiessa antama palaute koettiin hyvin tärkeäksi. Lisäksi matematiikan tunneilla käytettiin Mathspace-appsia, jossa opiskeijat pystyivät työskentelemään omatoimisesti valmiiden tehtävien parissa.

Viimeisellä tunnilla tutustuimme 12. vuoden opiskelijoiden matematiikan opetukseen. Tunnin alku oli opettajajohtoista työskentelyä keskihajonnan kaavan johdattelemiseksi ja sen jälkeen oppilaat tekivät tehtäviä, jotka löytyivät sähköisestä oppikirjasta. Käytössä oli myös Showbie.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti