Translate

tiistai 3. marraskuuta 2015

JS Burton: Liikuntaa ja draamaa/Soili Tolonen

Ensimmäisellä tunnilla tapasin Andy Jonesin, PE osaston johtajan ja sain kysellä englantilaisesta ja tämän koulun liikunnan opetussuunnitelmasta sekä arvioinnista 15 minuutin ajan. Opetus on hyvin lajikeskeistä, ennen oli taitopainotteista ja nykyään palattu tavallaan entiseen. Terveystietoa on vain isoimmilla opiskelijoilla tunti viikossa vuoden ajan ja sen jälkeen se on vapaaehtoista. Liikuntaa on silloin vain tunti viikossa.

Istuin kirjastossa ja odotellessani seurasin mielenkiintoista tuntia puheen pitämisestä. Oppilaat työstivät puhettaan ja kun olivat valmiita esittivät puheensa opettajalle. Puhe äänitettiin oppilaan iPadille ja sitten alettiin harjoittelemaan heikkoja kohtia uudestaan. Huonosta käytöksestä yksi oppilas menetti iPadinsä pelaamisen vuoksi takavarikkoon 'alakertaan'.


Toisella tunnilla seurasin draamatuntia. Oppilaat olivat työstäneett käsikirjoituksen pohjalta oman versionsa pienryhmissä. Menossa oli jo viides tunti samaa aihetta, joten he harjoittelivat ja muokkasivat omaa näytelmäänsä hyvin itsenäisesti. Opettaja kiersi seuraamassa ryhmiä, antoi palautetta ja hyvin pienillä korjauksilla muutti kohtauksia. Mutta miten hän sen teki, VAU!! Hänen työskentelytapansa oli vangitseva ja kontakti oppilaisiin upea. iPad oli käytössä kuvaamiseen, musiikin toistoon sekä lopuksi muistiinpanoihin ja itsearviointiin.
Vierailumme de Ferrers akatemiassa päättyi keskusteluun englantilaisesta koulujärjestelmästä. Greg Hughes selvitti kaavioin järjestelmää ja erilaisia tutkintoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti