Tämä on Ylitornion yhteiskoulun lukion Maailma tabletillani - tabletti maailmassani -hankkeen blogi, jossa seurataan hankkeen tapahtumia. Hanketta rahoittaa Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO. Hanke kuuluu Erasmus+ - ohjelman osaan Avaintoimi 1: liikkuvuus.
Translate
maanantai 14. syyskuuta 2015
TT Bath: TVT oppimisen palveluksessa - Using ICT to facilitate teaching and learning/Seija Holster, Mirjami Hyttinen ja Markus Pessa
Olemme menossa "Using ICT to facilitate teaching and learning" -kurssille Bathiin Englantiin
22. - 28. marraskuuta. Erasmus-kurssimme käsittelee tieto- ja viestintätekniikan käyttöä opetuksessa. Bathin kaupunki on monista romaaneista tuttu, joten on mielenkiintoista päästä käymään siellä.
Miksi tälle kurssille?
Kurssin ohjelmaan kuuluvat kouluvierailut. Haluamme kuulla sekä teoriaa että nähdä sitä
käytäntöön sovellettuna. Merganser-organisaatiolla on yli 20 vuoden kokemus kansainvälisten Erasmus-kurssien järjestämisestä. Kurssi "Using ICT to facilitate teaching and learning" antaa opettajille mahdollisuuden tutustua Englannin koulutusjärjestelmään ja kulttuuriin, päivittää omia
opettamisen ja oppimisen taitojaan, havainnoida erilaisia opetus- ja oppimisstrategioita
käytännössä, kehittää taitoaan motivoida opiskelijoita ja edistää heidän oppimistaan sekä
osallistua kahteen kouluvierailuun paikallisessa koulussa. Samoin kurssilla on tilaisuus
vaihtaa ideoita ja verkottua eri maista tulevien opettajien kanssa. Jos puoletkaan noista
hienoista tavoitteista toteutuu, kurssi on hyvä.
Mitä ajattelemme sieltä saavamme?
Markus: Eniten odotan tämän kurssin osalta sitä, että pääsemme tutustumaan englantilaisen
koulun arkeen ja tapaamaan siellä sekä oppilaita että opettajia. On varmasti mielenkiintoista
tehdä havaintoja siitä, minkälaisia teknologiaa hyödyntäviä opetusstrategioita opettajilla on
käytössään ja erityisesti tarkkailla sitä, kuinka ne auttavat oppilaita oppimaan ja
muodostamaan tietorakenteita opiskeltavasta aiheesta, sekä kuulla, kuinka oppilaat kokevat
teknologian hyödyntämisen. Omalta osaltani minua kiinnostaa, millä tavalla
opetusteknologiaa hyödynnetään erityisesti luonnontieteellis-matemaattisissa aineissa.
Toivottavasti onnistumme myös verkostoitumaan eri maista tulevien kollegoiden kanssa,
jospa vaikka voisimme jatkaa yhteistyötä vielä kurssin jälkeenkin.
Seija: Kaikkein eniten toivon saavani ideoita monipuolisten kurssiympäristöjen luomiseen.
Toivon myös, että näemme erilaisia, ehkäpä oppiainerajat ylittäviä, työskentelymuotoja ja
tutkivaa oppimista. Onhan tämä myös kielimatka ja mahdollisuus luoda kansainvälisiä
kontakteja. Osallistumalla koulutukseen toimimme lukiomme TVT-strategian mukaisesti ja
kehitämme oman koulumme toimintaa - kaikki tämä opiskelijoiden hyödyksi.
Mirjami: Kaikki mitä ei käytä, ruostuu. Siksi on tarpeellista päästä käyttämään englantia. Yksi
syy lähteä käymään Englannissa on halu kehittää omaa kielitaitoa ja lisätä kulttuurien
tuntemusta. Monikulttuurisessa Englannissa saa varmasti virikkeitä myös uskonnon opetusta
ajatellen.
Uudessa paikassa ja ympäristössä näkee aina asioita toisin, uudesta näkökulmasta. Etsin
käyttökelpoisia ideoita omaan opetukseeni ja pedagogiikkaani. Haluan myös jakaa muille
oman kouluni tvt-kokemuksia. Omaa pedagogiikkaa on terveellistä arvioida saatujen
virikkeiden pohjalta. Nämä ovat tällaisia ympäripyöreitä lauseita, sillä emmehän vielä voi
tietää kovin tarkkaan, mitä kurssilta saamme. Joka tapauksessa tämä Erasmus-kurssi tukee mainiosti myös oman lukiomme kehittymistavoitteita. Matkamme liittyy myös lukiomme tavoitteeseen avoimista oppimisympäristöistä ja kansainvälisyydestä sekä eri oppiaineiden yhteistyön lisäämisestä.
Miten valmistaudumme?
Liput ja hotellihuoneet on varattuna. Valmistaudumme terottamalla kieltämme ja elvyttämällä
sanavarastostamme erityisesti pedagogiikkaan ja koulujärjestelmiin liittyvää sanastoa -
kunhan ehdimme. Kiirettä pitelee. Niinpä; ihan "tabula rasana" ei saa parasta hyötyä irti,
joten valmistautua pitää ehtiä. Valmistautumista auttaa myös yhteinen keskustelu ja
esittelymateriaalin valmistaminen.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti