Translate

maanantai 14. syyskuuta 2015

TT Bath: TVT oppimisen palveluksessa - Using ICT to facilitate teaching and learning/Seija Holster, Mirjami Hyttinen ja Markus Pessa


Olemme menossa "Using ICT to  facilitate teaching and learning" -kurssille Bathiin Englantiin 
22. - 28. marraskuuta. Erasmus-kurssimme käsittelee tieto- ja viestintätekniikan käyttöä opetuksessa. Bathin kaupunki on monista romaaneista tuttu, joten on mielenkiintoista päästä käymään siellä.  

Miksi tälle kurssille?

Kurssin ohjelmaan kuuluvat kouluvierailut. Haluamme kuulla sekä teoriaa että nähdä sitä 
käytäntöön sovellettuna. Merganser-organisaatiolla on yli 20 vuoden kokemus kansainvälisten Erasmus-kurssien järjestämisestä. Kurssi "Using ICT to facilitate teaching and learning" antaa opettajille mahdollisuuden tutustua Englannin koulutusjärjestelmään ja kulttuuriin, päivittää omia 
opettamisen ja oppimisen taitojaan, havainnoida erilaisia opetus- ja oppimisstrategioita 
käytännössä, kehittää taitoaan motivoida opiskelijoita ja edistää heidän oppimistaan sekä 
osallistua kahteen kouluvierailuun paikallisessa koulussa. Samoin kurssilla on tilaisuus 
vaihtaa ideoita ja verkottua eri maista tulevien opettajien kanssa. Jos puoletkaan noista 
hienoista tavoitteista toteutuu, kurssi on hyvä. 

Mitä ajattelemme sieltä saavamme?

Markus: Eniten odotan tämän kurssin osalta sitä, että pääsemme tutustumaan englantilaisen 
koulun arkeen ja tapaamaan siellä sekä oppilaita että opettajia. On varmasti mielenkiintoista 
tehdä havaintoja siitä, minkälaisia teknologiaa hyödyntäviä opetusstrategioita opettajilla on 
käytössään ja erityisesti tarkkailla sitä, kuinka ne auttavat oppilaita oppimaan ja 
muodostamaan tietorakenteita opiskeltavasta aiheesta, sekä kuulla, kuinka oppilaat kokevat 
teknologian hyödyntämisen. Omalta osaltani minua kiinnostaa, millä tavalla 
opetusteknologiaa hyödynnetään erityisesti luonnontieteellis-matemaattisissa aineissa. 
Toivottavasti onnistumme myös verkostoitumaan eri maista tulevien kollegoiden kanssa, 
jospa vaikka voisimme jatkaa yhteistyötä vielä kurssin jälkeenkin.

Seija: Kaikkein eniten toivon saavani ideoita monipuolisten kurssiympäristöjen luomiseen. 
Toivon myös, että näemme erilaisia, ehkäpä oppiainerajat ylittäviä,  työskentelymuotoja ja 
tutkivaa oppimista. Onhan tämä myös kielimatka ja mahdollisuus luoda kansainvälisiä 
kontakteja. Osallistumalla koulutukseen toimimme lukiomme TVT-strategian mukaisesti ja 
kehitämme oman koulumme toimintaa - kaikki tämä opiskelijoiden hyödyksi.

Mirjami: Kaikki mitä ei käytä, ruostuu. Siksi on tarpeellista päästä käyttämään englantia. Yksi 
syy lähteä käymään Englannissa on halu kehittää omaa kielitaitoa ja lisätä kulttuurien 
tuntemusta. Monikulttuurisessa Englannissa saa varmasti virikkeitä myös uskonnon opetusta 
ajatellen.

Uudessa paikassa ja ympäristössä näkee aina asioita toisin, uudesta näkökulmasta. Etsin 
käyttökelpoisia ideoita omaan opetukseeni ja pedagogiikkaani. Haluan myös jakaa muille 
oman kouluni tvt-kokemuksia. Omaa pedagogiikkaa on terveellistä arvioida saatujen 
virikkeiden pohjalta. Nämä ovat tällaisia ympäripyöreitä lauseita, sillä emmehän vielä voi 
tietää kovin tarkkaan, mitä kurssilta saamme. Joka tapauksessa tämä Erasmus-kurssi tukee mainiosti myös oman lukiomme kehittymistavoitteita. Matkamme liittyy myös lukiomme tavoitteeseen avoimista oppimisympäristöistä ja kansainvälisyydestä sekä eri oppiaineiden yhteistyön lisäämisestä.

Miten valmistaudumme?
Liput ja hotellihuoneet on varattuna. Valmistaudumme terottamalla kieltämme ja elvyttämällä 
sanavarastostamme erityisesti pedagogiikkaan ja koulujärjestelmiin liittyvää sanastoa - 
kunhan ehdimme. Kiirettä pitelee. Niinpä; ihan "tabula rasana" ei saa parasta hyötyä irti, 
joten valmistautua pitää ehtiä. Valmistautumista auttaa myös yhteinen keskustelu ja 
esittelymateriaalin valmistaminen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti